16.5.2022

Kaupunkilaiset mukaan arvioimaan valtuuston tavoitteiden saavuttamista

Vuosittain julkaistava tarkastuskertomus näyttää oivallisesti, miten Tampereen kaupunki on onnistunut itse itselleen asettamissa tavoitteissaan. Valtuuston käsittelyssä tarkastuskertomus antaa kaupunginvaltuutetuille laajat mahdollisuudet pohtia ja arvioida kaupungin onnistumista lupauksissaan ja tehtävissään. Paljon puhetta, hyvin punnittuakin onkin tänään valtuustossa luvassa, kun käsittelyssä on vuoden 2021 tarkastuskertomus.

Kaupunkilaisten ääni kaupungin toiminnan arvioinnissa kuuluu satunnaisesti. Silloin harvoin, kun tamperelaiset pääsevät mukaan arvioimaan kaupungin toimintaa, ääni on painava. Vuoden 2021 tarkastuksessa vammaisten ihmisten ja ikäihmisten haastatteluja käytettiin esteettömyyden toteutumisen arvioinnissa. Haastattelut osoittivat, ensinnäkin että Tampereen kaupungissa esteet rajoittavat vammaisten ihmisten ja ikäihmisten mahdollisuuksia elää itsenäisesti ja käyttää kaupungin palveluita yhdenvertaisesti. Toiseksi haastattelut osoittavat, että parhaiten esteettömyys toteutuu, kun vammaiset ihmiset ja ikäihmiset otetaan mukaan sekä suunnittelemaan keinoja vähentää esteitä että arvioimaan esteettömyyden toteutumista.

Vuoden 2021 tarkastuskertomuksessa on muitakin osa-alueita, joiden arviointia kaupunkilaisten ääni olisi syventänyt. Esimerkiksi Mun Tampere –osallistuvan budjetoinnin hanke näyttää kiinnostaneen kovin harvoja kaupunkilaisia ja äänestysaktiivisuus jäi hyvin matalaksi. Syitä vähäiseen kiinnostukseen olisi ehkä avautunut, jos asiaa olisi kysytty tamperelaisilta itseltään.

Asiakaskokemuksen paraneminen on ollut pitkään Tampereen kaupunginvaltuuston ja eri pormestariohjelmienkin tavoitteina. Asiakaskokemuksen parantaminen nousee esiin myös taloudesta puhuttaessa. Tarkastuskertomuksessa tavoite tiivistetään toteamalla, että ”entistä vähemmällä rahalla tulisi saada entistä parempia asiakaskokemuksia”.

Asiakaskokemusten merkitys siis tunnistetaan ja tunnustetaan. Sen sijaan tarvetta kehittää keinoja, joilla asiakaskokemuksen mitataan, ei ole oikein tunnistettu eikä tunnustettu. Muun muassa Tampereen strategisia tavoitteita mittaavassa Pulssissa, asiakastyytyväisyyden mittareita on vähäisesti.

Tarkastuskertomus kertoo Tampereen osallistuvan valtakunnallisiin mainetutkimuksiin säännöllisesti. Kaupunki on myös menestynyt hyvin näissä mainetutkimuksissa.  Sen sijaan tamperelaisten näkemyksiä kaupungista ei ole lähivuosina selvitetty. Olisikin kiinnostavaa tietää, miten vetovoimainen Tampere on omien asukkaidensa arvioimana.

Kirjoitus on julkaistu valtuustokolumnina Vasen Kaista -verkkolehdessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *